انجمن علمی فقه و حقوق امام شافعی

انجمن علمی فقه و حقوق امام شافعی

انجمن علمی فقه و حقوق امام شافعی

انجمن علمی فقه و حقوق امام شافعی

مقاله ای در مورد نزول حضرت عیسی (ع)

بررسی موضوع نزول عیسی(ع) از منظر اسلام
تاریخ پذیرش:8/3/91
چکیده
مسیحیان معتقدند که عیسی کشته شده است، اما بنا بر نظر مسلمین عیسی کشته نشده و در آسمان سوم زندگی می کند. بحث نزول عیسی(ع) در دین اسلام به عنوان یکی از علامت های روز قیامت مطرح شده و تحت کتاب هایی با نام «أشراط الساعة» مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این عقیده با ویژگی های خاص آن فقط مربوط به مسلمین است. علما همه این موضوع را با استناد به آیه «{ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا * وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا }  (نساء: 157-159). » پذیرفته اند و کسی از علما با آن اختلاف نکرده اند. زمان نزول عیسی توسط علما معین نشده، اما آن را بعد از تولد مهدی دانسته اند. کیفیت و نحوه نزول عیسی محل اختلاف است.
کلید واژه
اشراط الساعة، قیامت، نزول عیسی، اسلام

مقدمه
قبل از هر چیزی خود را ملزم میدانم که هدف از انتخاب این تحقیق چون که اصول عقلانی بر این است که کار بی هدف به حقیقت بی اساس خواهد بود. خلاصه حدود 7ماه پیش بود که مستندی تحت عنوان مستند ظهور دیدم و بعد از ان مستند بود که خیلی از سوال های بی جواب در ذهنم نقش بست واین خود موجب شد تا گام به سوی جواب برای سوال های بی جوابم بردارم که در این راستا کتابی در اینتر نت از دانشگاه الازهر مصر تحت عنوان( عمر امت اسلام و قرب ظهور مهدی )را سرچ کرده و به مطالعه ان پرداختم .
وبعد به این نتیجه رسدم که مسائلی تحت عنوان اشراط الساعه یکی از مهمترین از مباحث دین مبین اسلام است که متاسفانه خیلی از مسلمانان از ان غافلند و حتی علماهای امت نیز به ان اهمیت نمی دهند در حالی که عوام الناس امت یهود ومسیحیت از جزء به جزء مسائل اشراط الساعه تسلط دارند و چیز خیلی مهمی است که خیلی از مسائل خود را با این مسائل تطبیق می دهند .
واما به دلیل کمبود وقت نمی توانم در همه ی مسائل اشراط الساعه(:اشراط الساعه:منظور نشانه های بزرگ قیامت از جمله نزول عیسی ـ دجال ـ دابه الارض ـ یاجوج و ماجوج...)
که در احادیث به 10 مورد انها اشاره شده است تحقیق کنم وبه یکی از انها یعنی نزول عیسی کفایت می کنم و امیدوارم در اینده نزدیک خداوند عالمیان این بنده حقیر را شایسته بداند که در دیگر مسائل دینی به خصوص اشراط الساعه تحقیق وکاوش کنم .
نزول حضرت عیسی(علیه السلام) یکی از مهمترین مسائل اعتقادی مذهبی از دین مبین وپر برکت اسلام است که اینجانب را بر حذر داشت تا در این زمینه کار وتحقیق کنم .یکی از مسائل مهمی که در این تحقیق میتواند به اهمیت ان بیفزاید این است که علاوه بر از نظر قران وسنت از نظر اعتقادی نیز به بررسی نزول عیسی می پردازد.
در اینجا منظور بعضی از اصطلاحات در تحقیق را توضیح خواهیم داد:
1:حضرت مسیح: حضرت عیسی(علیه السلام)
2:مسیح کذاب:دجال(به صورت خلاصه وار فردی یا موجودی است که در نزدیکی قیامت می اید و شورش در زمین برپا می کند که حضرت رسول اکرم از او به عنوان بزرگترین فتنه از اذل تا ابد دنیا یاد کرده است و فرموده اند به او ایمان نیاورده وبه او دشمنی بورزید )(نعوذ بالله من شر الدجال المسیح امین)
3:خلیفه مسلمانان:حضرت مهدی(امامی صالح و عادل که حضرت رسول اکرم در احادیث متواتر خود از ایشان یاد کرده اند و فرموده اند از نسل خود من است پس اگر او را دیدید به وی اعتماد کنید به حقیقت به نفع شماست )
متن
در این راستا قبل از هر چیز  پاره ای از اقوال علماء در مورد حضرت عیسی را متذکر می شویم:
بلند شهری به نقل از ابن جریر طبری: (بعد از ذکر اختلاف در معنی وفات عیسى -علیه السلام-) آورده است: «نزدیکترین آنها به صحت نزد ما این قول است که می گوید: «یعنی: إنی قابضک من الأرض و رافعک إلی» «همانا من تو را از زمین جدا می کنم و نزد خود می برم. (این ترجیح به خاطر تواتر احادیث پیامبر -صلى الله علیه وسلم- است که می فرماید: عیسى -علیه السلام- نازل می شود و دجال را به قتل می رساند. (بلند شهری، 2006، 256).
بلند شهری به نقل ازابن کثیر می گوید: «تواتر احادیث از پیامبر -صلى الله علیه وسلم- بیان می کنند که پیامبر -صلى الله علیه وسلم- می گوید: عیسى -علیه السلام- در روز قیامت به عنوان امام عادل و حاکم دادگر نازل می شود»(بلند شهری2006,256)
بلند شهری به نقل از صدیق حسن می گوید: «احادیث دربارة نزول عیسى -علیه السلام- زیادند. شوکانی بیست و نه حدیث بین صحیح، حسن و ضعیف تقویت شده، از آنها را ذکر کرده است. برخی از آنها در احادیث مربوط به دجال و برخی دیگر در احادیث مربوط به مهدی منتظر قرار دارند. و به این مجموعه احادیث آثار وارد شده از اصحاب که حکم مرفوع را دارند نیز به آنها اضافه می گردند و مجالی برای اجتهاد باقی نمی ماند» سپس آنها را ذکر می کند و می گوید: «همه روایات مذکور همانگونه که از اهل علم پنهان نیست به حد تواتر رسیده اند»« (بلند شهری2006,256)»
:بلند شهری به نقل ازغماری می گوید: «قول به نزول عیسى از چندین صحابه، تابعین و اتباع تابعین ائمه و علماء سایر مذاهب تاکنون نقل و ثبت شده است» (بلند شهری2006,256)
او دوباره می گوید: «در تواتر این احادیث شکی نیست به نحوی که درست نیست کسی آنها را انکار کند جز جاهلان و بی خبران مانند قادیانی ها و امثال آنان چون این احادیث را گروهی از گروه دیگر به ترتیب نقل کرده اند و در کتب احادیث معتبر که بصورت تواتر نسل به نسل به ما رسیده اند مذکور می باشند»
بلند شهری به نقل از:محمد انور شاه الکشمیری :در کتابش «التصریح بما تواتر فی نزول المسیح» (بلند شهری2006,256)
بلند شهری به نقل ازصاحب عون المعبود شرح سنن ابو داود می گوید: «احادیث پیامبر -صلى الله علیه وسلم- دربارة نزول عیسى (با جسم) آخر الزمان به تواتر رسیده اند، این مذهب اهل سنت است»((بلند شهری2006,256))
بلند شهری به نقل ازاحمد شاکر می گوید: «نزول عیسى -علیه السلام- در آخر الزمان چیزی است که مسلمانان در آن اختلاف ندارند و به خاطر روایت اخبار صحیح از پیامبر -صلى الله علیه وسلم- در این زمینه این امر جزو ضروریات دین شده است و منکر آن ایمان ندارد»((بلند شهری2006,256))
بلند شهری به نقل ازشیخ ناصر الدین آلبانی می گوید: «بدان که احادیث دجال و نزول عیسى متواترند و ایمان به آنها واجب است پس فریب آنان را مخور که مدعیند این احادیث آحاد هستند زیرا آنان نسبت به این علم (علوم الحدیث) بسیار نادانند و در میان آنان کسی یافت نمی شود که طرق سند این احادیث را پیگیری کرده باشد. اگر کسی چنین کاری را بکند متوجه متواتر بودن این احادیث خواهد شد همانطور که امامان این علم مانند حافظ ابن حجر به این امر گواهی داده اند. حقیقتاً تأسف بار است بعضی جرأت می کنند در موضوعی سخن بگویند که جزو تخصص آنها نیست بویژه امر مهمی مانند: دین و عقیده»((بلند شهری2006,256))
ادله نزول عیسى بن مریم
اولین ادله:قرآن
نزول عیسى -علیه السلام- در آخر الزمان در قرآن و سنت صحیح و متواتر به عنوان یکی از نشانه های بزرگ قیامت ثابت شده است.
خداوند می فرماید:
{وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ }  (زخرف: 61)
این آیه دربارة عیسى -علیه السلام- نازل شده اند و در آخر آنها این کلام خداوند آمده است (وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ)(یعنی نزول عیسى -علیه السلام- قبل از روز قیامت علامت نزدیک شدن آن است) چون در قرائت دیگری چنین آمده است وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ با فتح عین و لام یعنی نشانه و علامت بر پا شدن قیامت است این قرائت از ابن عباس، مجاهد و غیر آنها از ائمه تفسیر نقل شده است.
امام احمد در تفسیر این آیه از ابن عباس نقل می کند :وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ: یعنی خروج عیسى -علیه السلام- قبل از روز قیامت حافظ ابن کثیر می گوید: «رای صحیح این است که ضمیر «انه» به عیسى بر می گردد زیرا سیاق آیات بحث از اوست»
(3) «تفسیر ابن کثیر» (7/222). بعیدتر از آن تفسیر منقول از برخی علماء است که ضمیر «انه» را به قرآن ارجاع می دهند.
2- خداوند می فرماید:
{ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا * وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا }  (نساء: 157-159).
«و قول آنها که ما عیسى پسر مریم پیامبر خدا را کشتیم در حالی که نه او را کشتند و نه به دار آویختند ولیکن کار بر آنان مشتبه گشت» تا آنجا که می فرماید: «و کسی از اهل کتاب نیست مگر قبل از مرگ خود به عیسى ایمان می آورد و روز رستاخیز علیه آنان گواهی خواهد داد».
این آیات دلالت می کنند بر اینکه یهودیان عیسى -علیه السلام- را نکشتند و او را به صلیب نکشیدند. بلکه خداوند او را به آسمان برد. خداوند می فرماید:
{ ِإِذْ قَالَ اللَّهُ یَاعِیسَى إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَافِعُکَ إِلَیَّ }  (آل عمران55:).
«بیاد بیاورید هنگامی را که خداوند به عیسى گفت: من تو را می میرانم و به سوی خویش فرا می برم».
این آیه دلالت می کند بر اینکه برخی از اهل کتاب در آخر الزمان هنگام نزول عیسى -علیه السلام- به او ایمان می آورند. همانطور که احادیث صحیح و متواتر به آن اشاره کرده اند.
شیخ الاسلام ابن تیمیه در جواب سؤالی که دربارة وفات عیسى -علیه السلام- و صعودش به آسمان از او می پرسند می گوید: «الحمدلله عیسى -علیه السلام- زنده است و در حدیث صحیح از پیامبر آمده است فرمودند: «ینزل فیکم ابن مریم حکما عدلاً وإماماً مقسطاً فیکسر الصلیب ویقتل الخنزیر ویضع الجزیة(مسلم )(بخاری) «عیسى -علیه السلام- به عنوان حاکمی عادل و امامی دادگر در میان شما نازل می شود. صلیب را می شکند و خود را می کشد و جزیه را بر می دارد».
عبارت «بل رفعه الله» بیان می کند بدن و روح عیسى -علیه السلام- با هم مرفوع گشته است چون اگر منظور موت او بود می گفت: وما قتلوه وما صلبوه بل مات.بدین خاطر برخی از علماء گفته اند: انی متوفیک یعنی: قابض روح و بدن تو هستیم. در اصطلاح گفته می شود: «توفیت الحساب و استوفیته».
و لفظ توفی تنها مقتضی توفی روح بدون جسد نیست و یا مقتضی روح و بدن با هم نیست جز با قرینه ای مجاز.


دومین ادله احادیث:
#شیخان از ابوهریره روایت می کنند. گفت: پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: «و الذی نفسی بیده لیوشکنّ أن ینزل فیکم ابن مریم حکما عدلاً فیکسر الصلیب ویقتل الخنزیر ویضع الجزیة و یفیض المال حتى لا یقبله أحد حتى تکون السجدة الواحدة خیراً من الدنیا وما فیها» سپس ابوهریره می گوید: این آیه را بخوانید: وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِید
«قسم به کسی که جانم در دست اوست بزودی عیسى پسر مریم در بین شما فرود می آید و به عنوان حاکم به عدالت حکم می کند، صلیب را می شکند، خوک را می کشد و جزیه را (مبلغی که کافران در حکومت اسلامی به دولت می پردازند) بر می دارد (یعنی کفر را از کسی نمی پذیرد و همه باید ایمان بیاورند) و مال و ثروت به حدی فراوان می گردد که کسی به عنوان صدقه آن را نمی پذیرد. تا اینکه یک سجده از دنیا و هرچه در آن است بهتر می شود».( النیشاپوری القشیری ابو الحسن بن الحجاج, مسلم حدیث 1201-بیروت 190)
منظور ابوهریره از ذکر آیه این است که برخی از اهل کتاب قبل از مرگ عیسى هنگام نزولش در آخر الزمان به او ایمان می آورند.

#شیخان دوباره از ابوهریره (رضی الله عنه) روایت می کنند او گفت: پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: (کیف أنتم إذا أنزل ابن مریم فیکم وإمامکم منکم)
«شما چه موقعیت خوبی خواهید داشت وقتی که عیسى -علیه السلام- در میان شما نازل می شود در حالی که شما از خودتان امام دارید(( النیشاپوری القشیری ابو الحسن بن الحجاج, مسلم حدیث 1201-بیروت 190)

#مسلم از جابر -رضی الله عنه- روایت می کند گفت: از پیامبر -صلى الله علیه وسلم- شنیدم فرمود: «لا تزال طائفة من أمتی یقاتلون على الحق ظاهرین إلى یوم القیامة قال: فینزل عیسى بن مریم علیه السلام فیقول أمیرهم: صل لنا. فیقول: لا، إن بعضکم على بعض أمراء تکرمة الله هذه الأمة»( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)

#رسول الله (ص)فرموده اند:این امت من اتمام نمی یابد تا اینکه عده ای بر سر حق بمیرند پس عیسی می اید و امیر انها می گوید برایمان نماز بخوان و او می گوید به حقیقت خدا در این امت بعضی را بر دیگری برتری داده است(الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)

#امام احمد از ابوهریره روایت می کند، پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: «الأنبیاء إخوة لعلات، أمهاتهم شتى ودینهم واحد وإنی أولى الناس بعیسى بن مریم لأنه لم یکن بینی وبینه نبی وأنه نازل، فإذا رأیتموه، فاعرفوه»
«پیامبران برادران پدری همدیگرند (یعنی مادرشان یکی نیست) اما دینشان یکی است و من نزدیک ترین پیامبر به عیسى -علیه السلام- هستم زیرا بین من و او پیامبر دیگری نیست و او (در آخر الزمان) نازل می شود پس اگر او را دیدید او را بشناسید» ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
#حَدَّثَنَا نُعَیْمٌ ثَنَا ضَمْرَةُ بْنُ رَبِیعَةَ، عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی عَمْرٍو السَّیْبَانِیِّ، عَنْ عَمْرِو بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَضْرَمِیِّ، عَنْ أَبِی أُمَامَةَ الْبَاهِلِیِّ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: ذَکَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الدَّجَّالَ، فَقَالَتْ أُمُّ شَرِیکٍ: فَأَیْنَ الْمُسْلِمُونَ یَوْمَئِذٍ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: " بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ، یَخْرُجُ حَتَّى یُحَاصِرَهُمْ وَإِمَامُ النَّاسِ یَوْمَئِذٍ رَجُلٌ صَالِحٌ، فَیُقَالُ: صَلِّ الصُّبْحَ، فَإِذَا کَبَّرَ وَدَخَلَ فِیهَا نَزَلَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ، فَإِذَا رَآهُ ذَلِکَ الرَّجُلُ عَرَفَهُ، فَرَجَعَ یَمْشِی الْقَهْقَرَى، فَیَتَقَدَّمُ عِیسَى فَیَضَعُ یَدَهُ بَیْنَ کَتِفَیْهِ، ثُمَّ یَقُولُ: صَلِّ، فَإِنَّمَا أُقِیمَتْ لَکَ الصَّلَاةُ، فَیُصَلِّی عِیسَى وَرَاءَهُ، ثُمَّ یَقُولُ: افْتَحُوا الْبَابَ، فَیَفْتَحُونَ الْبَابَ، وَمَعَ الدَّجَّالِ یَوْمَئِذٍ سَبْعُونَ أَلْفًا یَهُودَ، کُلُّهُمْ ذُو سَاجٍ وَسَیْفٍ مُحَلًّى، فَإِذَا نَظَرَ إِلَى عِیسَى ذَابَ کَمَا یَذُوبُ الرَّصَاصُ، وَکَمَا یَذُوبُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ، ثُمَّ یَخْرُجُ هَارِبًا، فَیَقُولُ عِیسَى: إِنَّ لِی فِیکَ ضَرْبَةً لَنْ تَفُوتَنِی بِهَا، فَیُدْرِکُهُ فَیَقْتُلُهُ، فَلَا یَبْقَى شَیْءٌ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى یَتَوَارَى بِهِ یَهُودِیُّ إِلَّا أَنْطَقَهُ اللَّهُ، لَا حَجَرٌ، وَلَا شَجَرٌ، وَلَا دَابَّةٌ إِلَّا قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ الْمُسْلِمَ، هَذَا یَهُودِیُّ فَاقْتُلْهُ، إِلَّا الْغَرْقَدُ، فَإِنَّهَا مِنْ شَجَرِهِمْ، فَلَا تَنْطِقُ، وَیَکُونُ عِیسَى فِی أُمَّتِی حَکَمًا عَدْلًا، وَإِمَامًا مُقْسِطًا، یَدُقُّ الصَّلِیبَ، وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ، وَیَضَعُ الْجِزْیَةَ، وَیَتْرُکُ الصَّدَقَةَ، وَلَا یُسْعَى عَلَى شَاةٍ، وَتُرْفَعُ الشَّحْنَاءُ وَالتَّبَاغُضُ، وَتُنْزَعُ حُمَةُ [ص:567] کُلِّ دَابَّةٍ، حَتَّى یُدْخِلَ الْوَلِیدُ یَدَهُ فِی الْحَنَشِ فَلَا یَضُرَّهُ، وَتَلْقَى الْوَلِیدَةُ الْأَسَدَ فَلَا یَضُرَّهَا، وَیَکُونُ فِی الْإِبِلِ کَأَنَّهُ کَلْبُهَا، وَالذِّئْبُ فِی الْغَنَمِ کَأَنَّهُ کَلْبُهَا، وَتُمْلَأُ الْأَرْضُ مِنَ الْإِسْلَامِ، وَیُسْلَبُ الْکُفَّارُ مُلْکَهُمْ، فَلَا یَکُونُ مُلْکٌ إِلَّا الْإِسْلَامُ، وَتَکُونُ الْأَرْضُ کَفَاثُورَةِ الْفِضَّةِ، فَتُنْبِتُ نَبَاتَهَا کَمَا کَانَتْ عَلَى عَهْدِ آدَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ، یَجْتَمِعُ النَّفَرُ عَلَى الْقِطْفِ فَیُشْبِعُهُمْ، وَیَجْتَمِعُ النَّفَرُ عَلَى الرُّمَّانَةِ، وَیَکُونُ الثَّوْرُ بِکَذَا وَکَذَا مِنَ الْمَالِ، وَتَکُونُ الْفَرَسُ بِالدُّرَیْهِمَاتِ"
(رسول الله (ص)از دجال یاد کرد و فرمودند مادر شرکا است.پس پرسیدند اوضاع مسلمانان در ان وقت چطور است ؟فرمودند امامی صالح از بیت المقدس می اید و انجا را می گیرد پس به او می گویند نماز را برایمان بخوان (یعنی عیسی) وقتی بلند شد ان مرد را شناخت ودست روی شانه هایش قرار داد (یعنی مهدی) و گفت تو نماز را بخوان من پشت سر تو نماز می خوانم وقتی نماز را تمام کردند گفت درها را باز کنید پس درها را باز کردند ودیدند همراه دجال هفتاد هزار یهودی با لباس جنگی محلی است وقتی عیسی به انها نگاه کرد مانند مس ذوب شده همانگونه نمک در اب ذوب می شود پس با حالتی فرار امیز خارج شدند پس بدان نزد تو(عیسی) ضربه ای قوی است پس برو او را بکش جز انهایی که خدا قصد کرده باشد هیچ سنگ درخت وحیوانی نیست که می گویداین یک یهودی است بیا ان را بکش الا درخت غرقد که حرف نمی زند وعیسی در ان زمان حکمی عادل امامی عادل قرار می دهد پس صلیب را از بین می برد وخوک را می کشد وجزیه را پرداخت می کند  وصدقه را پرداخت می کند و در ان زمان و کلا کینه و بغض از بین می رود  هیچ حیوانی نیش ندارد تا جایی که که بچه ها دست در لانه ی مار می برند وهیچ نیشی نمی زند و هیچ شیری ضرری به بچه ها نمی رساند و طوری می شود که شتر نگهبان بزها می شود وگرگ ها نگهبان بزها می شوند و زمین سرشار از حکم اسلام می شود و ملک ودارایی کافران گرفته می شود پس هیچ ملک ودارایی جز اسلام نمی ماند و زمین پر از نباتات از جنس نقره همانند نباتات عهد ابراهیم شده بود و عده ای از مردم بر یک نوع میوه سیر می شوند عده ای دیگر بر سر میوه انار سیر می شوند و یک گاو در مقابل یک خانه قرار دارد و بادو تا درهم می توان یک اسب خرید)
(المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
# حَدَّثَنَا نُعَیْمٌ ثَنَا بَقِیَّةُ بْنُ الْوَلِیدِ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ شُرَیْحِ بْنِ عُبَیْدٍ، عَنْ کَعْبٍ، قَالَ: " یَهْبِطُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ عِنْدَ الْقَنْطَرَةِ الْبَیْضَاءِ عَلَى بَابِ دِمَشْقَ الشَّرْقِیِّ إِلَى طَرَفِ الشَّجَرِ، تَحْمِلُهُ غَمَامَةٌ، وَاضِعٌ یَدَیْهِ عَلَى مَنْکِبِ مَلَکَیْنِ، عَلَیْهِ رِیطَتَانِ، مُئْتَزِرٌ بِإِحْدَیهِمَا، مُرْتَدٍ بِالْأُخْرَى، إِذَا أَکَبَّ رَأْسَهُ قَطَرَ مِنْهُ کَالْجُمَانِ، فَیَأْتِیهِ الْیَهُودُ فَیَقُولُونَ: نَحْنُ أَصْحَابُکَ، فَیَقُولُ: کَذَبْتُمْ، ثُمَّ یَأْتِیهِ النَّصَارَى فَیَقُولُونَ: نَحْنُ أَصْحَابُکَ، فَیَقُولُ: کَذَبْتُمْ، بَلْ أَصْحَابِی الْمُهَاجِرُونَ، بَقِیَّةُ أَصْحَابِ الْمَلْحَمَةِ، فَیَأْتِی مُجَمِّعُ الْمُسْلِمِینَ حَیْثُ هُمْ، فَیَجِدُ خَلِیفَتَهُمْ یُصَلِّی بِهِمْ، فَیَتَأَخَّرُ لِلْمَسِیحِ حِینَ یَرَاهُ، فَیَقُولُ: یَا مَسِیحَ اللَّهِ، صَلِّ لَنَا [ص:568]، فَیَقُولُ: بَلْ أَنْتَ فَصَلِّ لِأَصْحَابِکَ، فَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنْکَ، فَإِنَّمَا بُعِثْتُ وَزِیرًا، وَلَمْ أُبْعَثْ أَمِیرًا، فَیُصَلِّی لَهُمْ خَلِیفَةُ الْمُهَاجِرِینَ رَکْعَتَیْنِ مَرَّةً وَاحِدَةً، وَابْنُ مَرْیَمَ فِیهِمْ، ثُمَّ یُصَلِّی لَهُمُ الْمَسِیحُ بَعْدَهُ، وَیَنْزِعُ خَلِیفَتَهُمْ "
رسول الله (ص)فرموده اند :عیسی(علیه السلام)در نزد مناره شرقی وسفید رنگ مسجد سوریه روبه روی درخت پایین می اید و با او دو تا فرشته است که دست بر روی شانه های انها گذاشته است  وقتی سر بلند می کند از چانه اش اب می چکد و ان وقت یهودی ها می ایند و می گویند ما یاران شما هستیم و ایشان می گویند دروغ می گویید وبعد نصاری ها می ایند و می گویند ما یاران شما هستیم و می گویند دروغ گفتید بلکه اصحاب من مهاجران هستند به جز اینها بقیه اصحاب  خطر ناکی هستند پس در ان وقت مسلمانان جمع شدند و خلیفه رایافتند و گفتند برایمان نماز بخوان در ان وقت که حضرت عیسی(ع)تاخیر داشت گفتند ای مسیح خدا برایمان نماز بخوان نه بلکه تو برای یارانت نماز بخوان خدا ازت راضی باشد من به عنوان وزیر شما مبعوث شده ام ومن برای امیری نیامده ام و بعد از این خلیفه مسلمانان امامت دو رکعت نماز انجام داده وحضرت مسیح پشت سر ایشان نماز را خواندند (مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح صفحه 1192,120)
#- حَدَّثَنَا سُوَیْدُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِیزِ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ أَبِی فَرْوَةَ، وَابْنِ شَابُورَ، جَمِیعًا عَنْ مَکْحُولٍ، عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ الْیَمَانِ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: " بَیْنَمَا الشَّیَاطِینُ الَّذِینَ مَعَ الدَّجَّالِ یُزَاوِلُونَ بَعْضَ بَنِی آدَمَ عَلَى مُتَابَعَةِ الدَّجَّالِ، فَیَأْبَى عَلَیْهِ مَنْ یَأْبَى وَیَقُولُ لَهُ بَعْضُهُمْ: إِنَّکُمْ شَیَاطِینُ، وَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى سَیَسُوقُ إِلَیْهِ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ بِإِیلِیَاءَ فَیَقْتُلُهُ، فَبَیْنَمَا أَنْتُمْ عَلَى ذَلِکَ حَتَّى یَنْزِلَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ بِإِیلِیَاءَ، وَفِیهَا جَمَاعَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَخَلِیفَتُهُمْ بَعْدَمَا یُؤَذِّنُ الْمُؤَذِّنُ لِصَلَاةِ الصُّبْحِ، فَیَسْمَعُ الْمُؤَذِّنُ لِلنَّاسِ عَصْعَصَةً، فَإِذَا هُوَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ، فَیَهْبِطُ عِیسَى فَیُرَحِّبُ بِهِ النَّاسُ، وَیَفْرَحُونَ بِنُزُولِهِ، وَلِتَصْدِیقِ حَدِیثِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ یَقُولُ لِلْمُؤَذِّنِ: أَقِمِ الصَّلَاةَ، ثُمَّ یَقُولُ لَهُ النَّاسُ: صَلِّ لَنَا، فَیَقُولُ: انْطَلِقُوا إِلَى إِمَامِکُمْ فَیُصَلِّی لَکُمْ، فَإِنَّهُ نِعْمَ الْإِمَامُ، فَیُصَلِّی بِهِمْ إِمَامُهُمْ، وَیُصَلِّی عِیسَى مَعَهُمْ، ثُمَّ یَنْصَرِفُ الْإِمَامُ، وَیُعْطِی عِیسَى الطَّاعَةَ، فَیَسِیرُ بِالنَّاسِ حَتَّى إِذَا رَآهُ الدَّجَّالُ مَاعَ کَمَا یَمِیعُ الْقِیرُ، فَیَمْشِی إِلَیْهِ عِیسَى فَیَقْتُلُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى، وَیَقْتُلُ مَعَهُ مَنْ شَاءَ اللَّهُ، ثُمَّ یَفْتَرِقُونَ وَیَخْتَبِئُونَ تَحْتَ کُلِّ شَجَرٍ وَحَجَرٍ [ص:569]، حَتَّى یَقُولَ الشَّجَرُ: یَا عَبْدَ اللَّهِ یَا مُسْلِمُ تَعَالَ، هَذَا یَهُودِیُّ وَرَائِی فَاقْتُلْهُ، وَیَدْعُو الْحَجَرُ مِثْلَ ذَلِکَ، غَیْرَ شَجَرَةِ الْغَرْقَدَةِ، شَجَرَةِ الْیَهُودِ، لَا تَدْعُو إِلَیْهِمْ أَحَدًا یَکُونُ عِنْدَهَا " ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّمَا أُحَدِّثُکُمْ هَذَا لِتَعْقِلُوهُ وَتَفْهَمُوهُ وَتَعُوهُ، وَاعْمَلُوا عَلَیْهِ، وَحَدِّثُوا بِهِ مَنْ خَلْفَکُمْ، وَلْیُحَدِّثَنَّ الْآخَرُ الْآخَرَ، وَإِنَّ فِتْنَتَهُ أَشَدُّ الْفِتَنِ، ثُمَّ تَعِیشُوا بَعْدَ ذَلِکَ مَا شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى مَعَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ»
(رسول الله (ص) فرمودند:در بین ما شیاطینی وجود دارند که در اثر متابعت از دجال هلاک می شوند و بعضی از انها روی گردان می شوند و می گویند به حقیقت شما شیطان هستید وبه زودی خداوند عیسی مسیح را را نازل می کند وکه با ضربه ی او کشته شود و همراه مسلمانان جماعتی از مسلمانان قرار دارند و بعد از اذان صبح صدای مهیبی امدوبعد از ان عیسی مسیح پایین امد وبه مردم انجا مرحبا گفت و بعد مردم خیلی خوشحال شدند بخاطر راستگویی گفته ی رسول الله سپس به موذن گفت نماز را بخوان و ان هم گفت ما پشت سر شما نماز می خوانیم چمن که شما بهترین امامان هستید و به حقیقت عیسی از خلیفه فرمان برداری کرد و بعد از نماز رفتند و دجال را دیدند و بعد از ان به اجازه ی خداوند دجال با ضربه ی عیسی مسیح کشته می شود ویاران او پخش می شوند پشت هر درختی سنگی  مخفی می شوند و ان شی به جواب می اید و می گوید ای عبد خدا این هم یکی دیگه از کافران و یهودی ها پس بیا این را بکش الا درخت (غرقد) که درخت یهودی ها است وهیچی نمی گوید و پس ان هم رسول الله باز هم یاد کردند که این گفته های من فقط من نگفته ام بلکه قبل از من همه ی افراد صالح از ان یاد کرده اند تا اینکه روی ان فکر وتعقل کنید وبه حقیقت فتنه ی دجال خطرناکترین فتن است(المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#حَدَّثَنَا نُعَیْمٌ حَدَّثَنَا بَقِیَّةُ، عَنْ صَفْوَانَ، عَنْ شُرَیْحِ بْنِ عُبَیْدٍ، عَنْ کَعْبٍ، قَالَ: «إِذَا خَرَجَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ انْقَطَعَتِ الْإِمَارَةُ»
(به حقیقت وقتی عیسی مسیح بیاید ساختمان سازی قطع می شود) (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#- حَدَّثَنَا بَقِیَّةُ بْنُ الْوَلِیدِ، وَأَبُو الْمُغِیرَةِ، عَنْ صَفْوَانَ، عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «حَیَاةُ عِیسَى هَذِهِ الْآخِرَةِ لَیْسَتْ کَحَیَاتِهِ الْأُولَى، یُلْقَى عَلَیْهِ مَهَابَةُ الْمَوْتِ، یَمْسَحُ وجُوهَ رِجَالٍ وَیُبَشِّرُهُمْ بِدَرَجَاتِ الْجَنَّةِ»
(به حقیقت حیات عیسی مسیح مانند حیاه وزندگانی اولیه او نیست بلکه ترس از مرگ به او القا می گردد پس مسح صورت هر فردی را بکند و او را به درجات بهشت بشارت می دهد)( (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
# حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ عَبْدِ الْمَجِیدِ، عَنْ أَیُّوبَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِیرِینَ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: «یُوشِکُ مَنْ عَاشَ مِنْکُمْ أَنْ یَرَى عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ إِمَامًا مَهْدِیًّا، وَحَکَمًا عَادِلًا، فَیَکْسِرُ الصَّلِیبَ، وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ، وَتُوضَعُ الْجِزْیَةُ، وَتَضَعُ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا
(اگر ببینید ودر ان شک نداشته باشید عیسی مسیح امامی هدایت کننده است حکومتی عادل برقرار می کند و صلیب را می شکند و خوک را می کشد و جزیه را از اهل کتاب قبول نمی کند تا اینکه مسلمان شوند ) (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، عَنِ ابْنِ لَهِیعَةَ، وَلَیْثِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ خَالِدِ بْنِ یَزِیدَ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ أَبِی هِلَالٍ، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، قَالَ: " یَبْلُغُ الَّذِینَ فَتَحُوا الْقُسْطَنْطِینِیَّةَ خُرُوجُ الدَّجَّالِ فَیُقْبِلُونَ حَتَّى یَلْقَوْهُ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ، قَدْ حُصِرَ هُنَالِکَ ثَمَانِیَةُ آلَافِ امْرَأَةٍ وَاثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مُقَاتِلٍ، هُمْ خَیْرُ مَنْ بَقِیَ، وَکَصَالِحِ مَنْ مَضَى، فَبَیْنَا هُمْ تَحْتَ ضَبَابَةٍ مِنْ غَمَامٍ إِذْ تُکْشَفُ عَنْهُمُ الضَّبَابَةُ مَعَ الصُّبْحِ، فَإِذَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ بَیْنَ ظَهْرَانَیْهِمْ، فَیَتَنَکَّبُ إِمَامُهُمْ عَنْهُ لِیُصَلِّیَ بِهِمْ، فَیَأْتِی عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ حَتَّى یُصَلِّیَ إِمَامُهُمْ، تَکْرِمَةً لِتِلْکَ الْعِصَابَةِ، ثُمَّ یَمْشِی إِلَى الدَّجَّالِ وَهُوَ فِی آخِرِ رَمَقٍ فَیَضْرِبُهُ فَیَقْتُلُهُ، فَعِنْدَ ذَلِکَ صَاحَتِ الْأَرْضُ فَلَمْ یَبْقَ حَجَرٌ، وَلَا شَجَرٌ، وَلَا شَیْءٌ إِلَّا قَالَ: یَا مُسْلِمُ، هَذَا یَهُودِیُّ وَرَائِی فَاقْتُلْهُ، إِلَّا الْغَرْقَدَةُ فَإِنَّهَا شَجَرَةٌ یَهُودِیَّةٌ، فَیَنْزِلُ حَکَمًا عَادِلًا، فَیَکْسِرُ الصَّلِیبَ، وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ، وَیَضَعُ الْجِزْیَةَ، وَتَبْتَزُّ قُرَیْشٌ الْإِمَارَةَ، وَتَضَعُ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا، وَتَکُونُ الْأَرْضُ کقَارُورَةِ الْفِضَّةِ، وَتُرْفَعُ الْعَدَاوَةُ وَالشَّحْنَاءُ وَالْبَغْضَاءُ، وَحُمَةُ کُلِّ ذَاتِ حُمَةٍ، وَتُمْلَأُ الْأَرْضُ سِلْمًا، کَمَا یُمْلَأُ الْإِنَاءُ [ص:571] مِنَ الْمَاءِ، فَیَنْدَفِقُ مِنْ نَوَاحِیهِ، حَتَّى تَطَأَ الْجَارِیَةُ عَلَى رَأْسِ الْأَسَدِ، وَیَدْخُلَ الْأَسَدُ فِی الْبَقَرِ، وَالذِّئْبُ فِی الْغَنَمِ، وَتُبَاعَ الْفَرَسُ بِعِشْرِینَ دِرْهَمًا، وَیَبْلُغَ الثَّوْرُ الثَّمَنَ الْکَثِیرَ، وَیَکُونَ النَّاسُ صَالِحِینَ، فَیَأْمُرُ السَّمَاءَ فَتُمْطِرُ، وَالْأَرْضَ فَتُنْبِتُ، حَتَّى تَکُونَ عَلَى عَهْدِهَا حِینَ نَزَلَهَا آدَمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ، حَتَّى یَأْکُلَ مِنَ الرُّمَّانَةِ الْوَاحِدَةِ النَّاسُ الْکَثِیرُ، وَیَأْکُلَ الْعُنْقُودَ النَّفَرُ الْکَثِیرُ، وَحَتَّى یَقُولَ النَّاسُ: لَوْ أَنَّ آبَاءَنَا أَدْرَکُوا هَذَا الْعَیْشَ
(رسول الله (ص)فرمودند:مسلمانان که سرزمین قسطنطنیه را فتح می کنند ابلاغ می شود که دجال می خواهد بیاید تا اینکه به بیت المقدس می رسد به حقیقت در ان وقت هشت هزار زن را احاطه می کند و دوازده هزار کشته شده یافت می شود بقیه بهترین مردم هستند مانند گذشتگان.و در ان وقت عیسی مسیح جلو رفت وفرمودند ای خلیفه برا یمان نماز بخوان  سپس به دجال رسیدند و او را با ضربه ی عیسی (ع) کشتند و هیچ درخت وسنگی نمی ماند الا اینکه فریاد می زند که ای عبد خدا بیا این یک یهودی دیگر بیا ان را بکش الا درخت غرقد که هیچی نمی گوید و درختی یهودی  است وعیسی در ان زمان حکمی عادل امامی عادل قرار می دهد پس صلیب را از بین می برد وخوک را می کشد وجزیه را پرداخت می کند  وصدقه را پرداخت می کند و در ان زمان و کلا کینه و بغض از بین می رود  هیچ حیوانی نیش ندارد تا جایی که که بچه ها دست در لانه ی مار می برد وهیچ نیشی نمی زند و هیچ شیری ضرری به بچه ها نمی رساند و طوری می شود که شتر نگهبان بزها می شود وگرگ ها نگهبان بزها می شوند و زمین سرشار از حکم اسلام می شود و ملک ودارایی کافران گرفته می شود پس هیچ ملک ودارایی جز اسلام نمی ماند و زمین پر از نباتات از جنس نقره همانند نباتات عهد ابراهیم شده بود و عده ای از مردم بر یک نوع میوه سیر می شوند عده ای دیگر بر سر میوه انار سیر می شوند و یک گاو در مقابل یک خانه قرار دارد و بادو تا درهم می توان یک اسب خرید(المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ حَنْظَلَةَ، سَمِعَ سَالِمًا، یَقُولُ: سَمِعْتُ ابْنَ عُمَرَ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: " أُرِیتُ عِنْدَ الْکَعْبَةِ مِمَّا یَلِی الْمَقَامَ رَجُلًا آدَمَ سَبْطَ الرَّأْسِ، وَاضِعًا یَدَیْهِ عَلَى رَجُلَیْنِ، یَسْکُبُ رَأْسُهُ، أَوْ یَقْطُرُ رَأْسُهُ، مَاءً، فَسَأَلْتُ: مَنْ هَذَا؟ فَقَالَ قَائِلٌ: هَذَا عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ "
(حضرت فرمودند از رسول الله (ص) شنیدم که ایشان فرمودند :حضرت عیسی در کعبه می اید در حالی که ادمی سربزرگ که دستانش را برسر تو تا فرشته قرار داده از چانه اش اب می چکد در ان وقت سوال می کنند که این فرد کیست وجواب می دهند که حضرت عیسی فرزند مریم است(المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#حَدَّثَنَا أَبُو حَیْوَةَ، وَأَبُو أَیُّوبَ، عَنْ أَرْطَاةَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ جُبَیْرٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَیُدْرِکَنَّ ابْنَ مَرْیَمَ رِجَالٌ مِنْ أُمَّتِی، هُمْ مِثْلُکُمْ أَوْ خَیْرُهُمْ مِثْلُکُمْ أَوْ خَیْرٌ»
(رسول الله (فرمودند):پس درک کنید که عیسی مسیح از امت من است امکان دارد من از او بهتر یا او از من بهتر باشد) (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
الدَّجَّالِ، فَیَرْفُضُونَ مَا فِی أَیْدِیهِمْ، ثُمَّ یُقْبِلُونَ فَیَلْحَقُونَ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ، فَیُصَلِّی خَلْفَ مَنْ یَلِی أَمْرَ الْمُسْلِمِینَ، ثُمَّ یُوحِی اللَّهُ تَعَالَى إِلَى عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ أَنْ یَسِیرَ إِلَى یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ، ثُمَّ إِنَّ الْأَرْضَ [ص:572] تُخْرِجُ زَکَاتَهَا عَلَى مَا کَانَتْ فِی أَوَّلِ الدُّنْیَا، ثُمَّ یَلْبَثُ سَبْعًا، ثُمَّ یَبْعَثُ اللَّهُ رِیحًا فَتَقْبِضُ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِینَ»
(هنگامی که غنائم قسطنطنیه را تقسیم می کنندخبر از امدن دجال امد پس انچه در دستهایشان  است ان را پایین می اندازند و په بیت المقدس ملحق می گردند پس پشت سر خلیفه مسلمانان نماز می خوانند و در ان وقت خداوند خداوند عیسی مسیح (ع)را برای از بین بردن یاجوج و ماجوج نازل می کند و وی زکات را در زمین همانند اول ان برقرار می کند سپس هفت سال در زمین زندگی می کند سپس خدا بادی را می وزاند که موجب قبض هر انسان مومنی می شود.

#حَدَّثَنَا نُعَیْمٌ ثَنَا الْحَکَمُ بْنُ نَافِعٍ، عَنْ جَرَّاحٍ، عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ کَعْبٍ، قَالَ: «یَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ عِنْدَ الْمَنَارَةِ الَّتِی عِنْدَ بَابِ دِمَشْقَ الشَّرْقِیِّ، وَهُوَ شَابٌّ أَحْمَرُ، مَعَهُ مَلَکَانِ، قَدْ لَزِمَ مَنَاکِبَهُمَا، لَا یَجِدُ نَفَسَهُ وَلَا رِیحَهُ کَافِرٌ إِلَّا مَاتَ، وَذَلِکَ أَنَّ نَفَسَهُ یَبْلُغُ مَدَّ بَصَرِهِ، فَیُدْرِکُ نَفَسَهُ الدَّجَّالُ فَیَذُوبُ ذَوَبَانَ الشَّمْعِ فَیَمُوتُ، وَیَسِیرُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَى مَنْ فِی بَیْتِ الْمَقْدِسِ مِنَ الْمُسْلِمِینَ، فَیُخْبِرُهُمْ بِقَتْلِهِ، وَیُصَلِّی وَرَاءَ أَمِیرِهِمْ صَلَاةً وَاحِدَةً، ثُمَّ یُصَلِّی لَهُمُ ابْنُ مَرْیَمَ، وَهِیَ الْمَلْحَمَةُ، وَیُسْلِمُ بَقِیَّةُ النَّصَارَى، وَیُقِیمُ عِیسَى وَیُبَشِّرُهُمْ بِدَرَجَاتِهِمْ فِی الْجَنَّةِ»
(عیسی(علیه السلام)در نزد مناره شرقی وسفید رنگ مسجد سوریه روبه روی درخت پایین می اید و با او دو تا فرشته است که دست بر روی شانه های انها گذاشته است  و هیچ کافری نیست که در ان وقت که هوای نفس حضرت عیسی را حس کند و فورا در ان لحظه می میرد و طول مسیر نفس به اندازه میزان دید چشم وی است و در ان وقت درک نفس توسط عیسی موجب مرگ دجال می شود و سپس عیسی رو به سوی بیت المقدس می کند وخبر کشته شدن دجال به مسلمانان می رسد وبعد از ان عیسی با امیر مسلمانان نماز می خوانند و عیسی به انها بشارت بهشت داد)() (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)


#حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِیَةَ، ثَنَا السَّیْبَانِیُّ، عَنْ عَمَّارِ بْنِ الْمُغِیرَةِ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: " تُجَدَّدُ الْمَسَاجِدُ لِنُزُولِ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ، فَیَکْسِرُ الصَّلِیبَ، وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ، وَیَضَعُ الْجِزْیَةَ، ثُمَّ الْتَفَتَ فَرَآنِی مِنْ أَحْدَثِ الْقَوْمِ فَقَالَ: یَا ابْنَ أَخِی، إِنْ أَدْرَکْتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ "
(رسول الله (ص)فرمودند:مساجدرا بخاطر نزول عیسی تجدید می کنند پس صلیب را از بین می برد وخوک را می کشد وجزیه را پرداخت می کند وصدقه را پرداخت می کند وسپس دل هاخیلی به هم نزدیک می شوند و زمین پر از مهر ومحبت می شود پس ای برادر اگر این را درک کردی پس از اسلام به خوبی یاد کن یعنی پس اهل دین باشید)( (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#حَدَّثَنَا أَبُو عُمَرَ، عَنِ ابْنِ لَهِیعَةَ، عَنْ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ حُسَیْنٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ ثَابِتٍ، عَنْ أَبِیهِ، عَنِ الْحَارِثِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " إِذَا بَلَغَ الدَّجَّالُ عَقَبَةَ أَفِیقٍ، وَقَعَ ظِلُّهُ عَلَى الْمُسْلِمِینَ، فَیُوتِرُونَ قِسِیَّهُمْ لِقِتَالِهِ، فَیَسْمَعُونَ نِدَاءً: یَا أَیُّهَا النَّاسُ، قَدْ أَتَاکُمُ الْغَوْثُ، وَقَدْ ضَعُفُوا مِنَ الْجُوعِ، فَیَقُولُونَ: هَذَا کَلَامُ رَجُلٍ شَبْعَانَ، یَسْمَعُونَ ذَلِکَ النِّدَاءَ ثَلَاثًا [ص:573]، وَتُشْرِقُ الْأَرْضُ بِنُورِهَا، وَیَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَرَبِّ الْکَعْبَةِ، وَیُنَادِی: یَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِینَ، احْمَدُوا رَبَّکُمْ وَسَبِّحُوهُ وَهَلِّلُوهُ وَکَبِّرُوهُ، فَیَفْعَلُونَ، فَیَسْتَبِقُونَ یُرِیدُونَ الْفِرَارَ، وَیُبَادِرُونَ، فَیُضَیِّقُ اللَّهُ عَلَیْهِمُ الْأَرْضَ إِذَا أَتَوْا بَابَ لُدٍّ فِی نِصْفِ سَاعَةٍ، فَیُوَافِقُونَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ قَدْ نَزَلَ بَابَ لُدٍّ، فَإِذَا نَظَرَ إِلَى عِیسَى فَیَقُولُ: أَقِمِ الصَّلَاةَ، یَقُولُ الدَّجَّالُ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ، قَدْ أُقِیمَتِ الصَّلَاةُ، یَقُولُ عِیسَى: یَا عَدُوَّ اللَّهِ، أُقِیمَتْ لَکَ، فَتَقَدَّمْ فَصَلِّ، فَإِذَا تَقَدَّمَ یُصَلِّی یَقُولُ عِیسَى: یَا عَدُوَّ اللَّهِ، زَعَمْتَ أَنَّکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ، فَلِمَ تُصَلِّی؟، فَیَضْرِبُهُ بِمِقْرَعَةٍ مَعَهُ فَیَقْتُلُهُ، فَلَا یَبْقَى مِنْ أَنْصَارِهِ أَحَدٌ تَحْتَ شَیْءٍ أَوْ خَلْفَهُ إِلَّا نَادَى: یَا مُؤْمِنُ، هَذَا دَجَّالِی فَاقْتُلْهُ
(رسول الله (ص)فرمودند:هنگامی که در ان اول دجال بر روی مردم حکمرانی می کند عده ای از مسلمانان بلند می شوند تا بر ضد دجال مبارزه کنند در ان وقت ندایی از اسمان می اید و می گوید این صدای مردی جوان است تا به کمک شما بیاید تا دجال را بکشد در ان وقت عیسی مسیح (ع) توسط جبریل نزول می یابد و می گوید خدا را ای مسلمانان خدا را شکر وتسبیح و تمجید کنید  در همان اوایل از مبارزه جدا شدند سپس وی باتعدادی از مسلمانان به مبارزه دجال می روند که در ان وقت دجال می اید و می گوید ای فرستاده خدا بیا نماز بخوانیم واول موافقت می کند ولی بعد حضرت عیسی(ع) می فرماید ای دشمن خدا  فرض می کنی خدای جهانیان هستی پس هرگز نماز با تو نماز نمی خوانم پس با ضربه ی حضرت عیسی دجال کشته می شودپس هیچ کسی از اصحاب وی یافت نمی شود الا حضرت عیسی می فرماید ای مومنان این دجال هست که او را کشتم)( (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)

# قَالَ الزُّهْرِیُّ: فَأَخْبَرَنِی سَالِمٌ، عَنْ أَبِیهِ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " یُقَاتِلُکُمُ الْیَهُودُ فَتُسَلَّطُونَ عَلَیْهِمْ حَتَّى یَقُولَ الْحَجَرُ: یَا مُسْلِمُ، هَذَا یَهُودِیُّ وَرَائِی فَاقْتُلْهُ "
(رسول الله (ص)فرمودند:پس انها یعنی(یاران حضرت عیسی)یهودی ها را می کشند تا اینکه سنگ به جواب می اید ومی گوید ای عبد خدا این یک یهودی است بیا ان را بکش) (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)
#وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ، «لَیُوشِکَنَّ أَنْ یَنْزِلَ فِیکُمُ ابْنُ مَرْیَمَ حَکَمًا عَدْلًا، وَإِمَامًا مُقْسِطًا، یَکْسِرُ الصَّلِیبَ، وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ، وَیَضَعُ الْجِزْیَةَ، وَیَفِیضُ الْمَالُ حَتَّى لَا یَقْبَلَهُ أَحَدٌ»
وعیسی در ان زمان حکمی عادل امامی عادل قرار می دهد پس صلیب را از بین می برد وخوک را می کشد وجزیه را پرداخت می کند  وصدقه را پرداخت می کند ومال هر کسی را به صاحب ان بر می گرداند) (المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله صفحه:1998,506)


#حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو الْمُؤَدِّبُ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَتَّابُ بْنُ هَارُونَ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ عُبَیْدِ اللَّهِ الْهَاشِمِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ مُوسَى، أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ زِیَادٍ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى الْفَرَّاءُ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ أَنَسٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عِمْرَانَ، عَنْ وَهْبِ بْنِ مُنَبِّهٍ، قَالَ: «لَیَجْلِسَنَّ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ عَلَى أَعْوَادِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ قَاضِیًا مُقْسِطًا عِشْرِینَ سَنَةً»
(رسول الله (ص)فرمودند:به تاکیید حضرت عیسی در سرزمین بیت المقدس ودیگر مناطق بیست سال به عنوان حاکمی دادگر خواهد بود) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
#حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِیسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِی قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ سَلَّامٍ، قَالَ: حَدَّثَنِی خَالِدٌ، عَنِ الْحَسَنِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «الْأَنْبِیَاءُ إِخْوَةٌ لِعَلَّاتٍ، أُمَّهَاتُهُمْ شَتَّى وَدِینُهُمْ وَاحِدٌ وَأَنَا أَوْلَى النَّاسِ بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ [ص:1234]، إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ نَبِیٌّ وَإِنَّهُ نَازِلٌ لَا مَحَالَةَ، فَإِذَا رَأَیْتُمُوهُ فَاعْرِفُوهُ فَإِنَّهُ رَجُلٌ مَرْبُوعُ الْخَلْقِ بَیْنَ مُمَصَّرَتَیْنِ إِلَى الْحُمْرَةِ وَالْبَیَاضِ، سَبْطُ الرَّأْسِ کَأَنَّ رَأْسَهُ یَقْطُرُ مَاءً، وَإِنْ لَمْ یُصِبْهُ بَلَلٌ، فَیَکْسِرُ الصَّلِیبَ وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ وَیُقَاتِلُ النَّاسَ عَلَى الْإِسْلَامِ فَیُهْلِکُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فِی زَمَانِهِ الْمِلَلَ کُلَّهَا غَیْرَ الْإِسْلَامِ، وَحَتَّى تَقَعَ الْأَمَنَةُ فِی الْأَرْضِ وَحَتَّى یَرْتَعَ الْأَسَدُ مَعَ الْإِبِلِ وَالنُّمُورُ مَعَ الْبَقَرِ وَالذِّئَابُ مَعَ الْغَنَمِ وَیَلْعَبَ الْغِلْمَانُ بِالْحَیَّاتِ لَا یَضُرُّ بَعْضُهُمْ بَعْضًا»
(رسول الله (ص)فرمودند:ما انبیاء برادر هم هستیم که مادر و پدر ما یکی هستند که ما با هم دین واحدی داریم بین من وعیسی فاصله زیادی نیست وحتما نزول می کند اگر او را ببینم او را می شناسم او فردی است که خیلی خوش خلق است وصورت ان سفید رنگ مایل به سرخی است وقتی سر را بلند می کند از چانه اش اب می چکد به حقیقت صلیب را می شکند و خوک را می کشد و هیچ حیوانی نیش ندارد تا جایی که بچه ها دست در لانه ی مار می برد وهیچ نیشی نمی زند و هیچ شیری ضرری به بچه ها نمی رساند و طوری می شود که شتر نگهبان بزها می شود وگرگ ها نگهبان بزها می شوند ملل را بر سر اسلام می کشد پس خدا ملل های ان وقت را غیر از ملل اسلامی هلاک می کند هیچ حیوانی نیش ندارد تا جایی که که بچه ها دست در لانه ی مار می برد وهیچ نیشی نمی زند و هیچ شیری ضرری به بچه ها نمی رساند و طوری می شود که شتر نگهبان بزها می شود وگرگ ها نگهبان بزها می شوند و هیچ چیزی به هییچ چیز دیگر ضرر نمی رساند) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
#حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو، حَدَّثَنَا عَتَّابُ بْنُ هَارُونَ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ عُبَیْدِ اللَّهِ، قَالَ: حَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ زَکَرِیَّا بْنِ حَیَّوَیْهِ النَّیْسَابُورِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى، عَنْ [ص:1237] مُحَمَّدِ بْنِ مَسْلَمَةَ، عَنْ أَبِی الْوَاصِلِ بْنِ عُبَیْدٍ، قَالَ: قَالَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: " لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی تُقَاتِلُ عَنِ الْحَقِّ حَتَّى یَنْزِلَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ عِنْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ، یَنْزِلُ عَلَى الْمَهْدِیِّ، فَیُقَالُ لَهُ: تَقَدَّمْ یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَصَلِّ لَنَا، فَیَقُولُ: إِنَّ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَمِینٌ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ لِکَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ "
(رسول الله (ص)فرمودند:هیچ یک از امت ها زوال نمی یابند تا بر سر حقی بمیرند  تا اینکه عیسی(ع)در نزدیک طلوع صبح در بیت المقدس نزول می یابد بعد از مهدی نزول می یابد پس خلیفه مسلمانان به او می گوید ای نبی خدا برایمان نماز بخوان به حقیقت در این امت بعضی بر سر دیگر به خاطر کرامت انان برتری داده شده است) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
#حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمُرِّیُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ خَالِدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ وَضَّاحٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، قَالَ: حَدَّثَنِی الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا شَیْبَانُ، عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی کَثِیرٍ، عَنِ الْحَضْرَمِیِّ بْنِ لَاحِقٍ، عَنْ أَبِی صَالِحٍ، عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِینَ، قَالَتْ: دَخَلَ عَلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أَبْکِی، فَقَالَ: «مَا یُبْکِیکِ؟» قَالَتْ: یَا رَسُولَ اللَّهِ ذَکَرْتُ الدَّجَّالَ، قَالَ: «فَلَا تَبْکِینَ فَإِنْ یَخْرُجْ وَأَنَا حَیٌّ أَنَا أَکْفِیکُمُوهُ وَإِنْ [ص:1239] أَمُتْ فَإِنَّ رَبُّکُمْ لَیْسَ بِأَعْوَرَ وَإِنَّهُ یَخْرُجُ مَعَهُ یَهُودُ أَصْبَهَانَ فَیَسِیرُ حَتَّى یَنْزِلَ بِنَاحِیَةِ الْمَدِینَةِ وَلَهَا یَوْمَئِذٍ سَبْعَةُ أَبْوَابٍ عَلَى کُلِّ بَابٍ مَلَکَانِ، فَیَخْرُجُ إِلَیْهِ شِرَارُ أَهْلِهَا، فَیَنْطَلِقُ حَتَّى یَأْتِیَ لُدًّا، فَیَنْزِلُ عِیسَى فَیَقْتُلُهُ، ثُمَّ یَمْکُثُ عِیسَى فِی الْأَرْضِ أَرْبَعِینَ سَنَةً أَوْ قَرِیبًا مِنْ أَرْبَعِینَ سَنَةً إِمَامًا عَدْلًا وَحَکَمًا مُقْسِطًا»
( حضرت عایشه(رضی الله عنهامی فرمایند:رسول الله(ص)وارد خانه شد ومن در حالی که گریه می کردم پس فرمودند چرا گریه می کنید  فرمودند ای رسول خدا شما ذکر دجال کردید پس ای عایشه گریه نکن اگر خودم باشم خودم شما را سرپرستی می کنم و اگر خودم در قید حیات نباشم خدا پس هرگز کور و ناشنوا نیست پس او در اصفهان خارج می شود وهفتاد هزار نفر یهودی در سپاه دجال هستند و او به مدینه می رسد هفت در وجود دارد  که بر سر هر دری ملائکه هایی هستند پس بیرون از مدینه فریاد می زند و همه منافقان ان سرزمین بیرون می ایند وسپس عیسی مسیح(ع)نازل می یابد و دجال را به قتل می رساند و و چهل سال بر سرزمین حکمرانی می کند و هر سال بهتر از سال دیگر است وحکمی عادل بر سرزمین اجرا می کند) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
#حَدَّثَنَا  عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عُثْمَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ ثَابِتٍ، قَالَ: نا سَعِیدُ بْنُ عُثْمَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ مَرْزُوقٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مَعَبْدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا بَقِیَّةُ بْنُ الْوَلِیدِ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ عَمْرٍو، عَنِ ابْنِ جُبَیْرِ بْنِ نُفَیْرٍ، وَشُرَیْحِ بْنِ عُبَیْدٍ، عَنْ کَعْبٍ، أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ الدَّجَّالَ مَعَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَیَنْجُونَ مَعَهُ مِنَ الْمُسْلِمِینَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفًا»
(به حقیقت همراه حضرت عیسی مسلمانانی که در قتل دجال سهیم هستند دوازده هزار نفر هستند) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
# حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَزِیزٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سَلَامَةُ بْنُ رَوْحٍ عَنْ عُقَیْلِ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ ثَعْلَبَةَ الْأّنْصِارِیِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ یَزِیدَ بْنِ جَارِیَةَ الْأّنْصّارّیِّ عَنْ عَمِّهِ مُجَمِّعِ بْنِ جَارِیَةَ الْأَنْصَارِیِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ یَقُولُ: «یَقْتُلُ ابْنُ مَرْیَمَ الْمَسِیحَ بِبَابِ لُدٍّ»
(رسول الله(ص)فرموده اند:حضرت عیسی در باب ودر ورودی لد در بیت المقدس دجال را می کشد) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
# حَدَّثَنَا ابْنُ عَفَّانَ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ ثَابِتٍ، حَدَّثَنَا سَعِیدٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا نَصْرٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِیٌّ، قَالَ: حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ حَیَّانَ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بُرْقَانَ، عَنْ یَزِیدَ بْنِ الْأَصَمِّ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا هُرَیْرَةَ، یَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «یَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ فَیَدُقُّ الصَّلِیبَ وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ وَیَضَعُ الْجِزْیَةَ، وَیُهْلِکُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فِی زَمَانِهِ الدَّجَّالَ، وَتَقُومُ الْکَلِمَةُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ لَا أَمُوتَ حَتَّى أَلْقَاهُ وَأُحَدِّثَهُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَیُصَدِّقُنِی، فَإِنْ أَنَا مِتُّقَبْلَ أَنْ أَلْقَاهُ وَلَقِیتُمُوهُ بَعْدِی فَاقْرَأُوا عَلَیْهِ مِنِّی السَّلَامَ
(حضرت ابو هریره (رضی الله عنه)می فرمایند:من شنیدم از رسول الله (ص)که فرمودند:حضرت عیسی نزول می یابد و صلیب را می کشد و خوک را می کشد وجزیه را پرداخت می کند  دجال را به اذن و اجازه ی خداوند متعال نابود وهلاک می کند وکلمه حق وکلمه لا اله الا الله را بر زمین برافراز می کند بعد از ان حضرت ابو هریره می فرمایند من امیدوارم اگر نمیرم حضرت عیسی را ملاقات کنم واو را تصدیق می کنم واگر او را نبینم پس از او به خوبی یاد می کنم

#حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِی قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِیٌّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ، قَالَ: حَدَّثَنَا یَحْیَى، عَنْ سَعِیدٍ، عَنْ قَتَادَةَ، فِی قَوْلِهِ تَعَالَى {وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ} [الزخرف: 61] قَالَ: «نُزُولُ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ، فَلَا تَمْتَرُنَّ بِالسَّاعَةِ لَا تَشُکَّنَّ فِیهَا»
(حضرت محمد (ص)در مورد ایه فوق فرمودند:نزول عیسی  هیچ شکی در ان نیست وبه عنوان یکی از اشراط الساعه به شمار می اید) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
# حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ عَلِیٍّ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ بَهْزَادَ، حَدَّثَنَا مَالِکُ بْنُ [ص:1244] یَحْیَى، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ عَوْنٍ، قَالَ: مَرَرْتُ عَلَى عَامِرٍ فِی مَجْلِسِ بَنِی أَسَدٍ فَقَالَ: حَدَّثَنِی غَیْرُ وَاحِدٍ عَنْ هَؤُلَاءِ، أَنَّ أَبَا هُرَیْرَةَ قَالَ: «مَنْ لَقِیَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ مِنْکُمْ فَلْیُقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامُ»
(حضرت ابو هریره فرموده اند :اگر به حضرت عیسی رسیدید سلام من را به ان برسانید) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)


#أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بُرْقَانَ، عَنْ یَزِیدَ بْنَ الْأَصَمِّ، قَالَ: کُنْتُ أَسْمَعُ أَبَا هُرَیْرَةَ یَقُولُ: «تَرَوْنِی شَیْخًا کَبِیرًا قَدْ کَادَتْ تَرْقُوَتَایَ تَلْتَقِیَانِ مِنَ الْکِبَرِ، وَاللَّهِ إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ أُدْرِکَ عِیسَى، وَأُحَدِّثَهُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَیُصَدِّقَنِی»
(رسول الله (ص)فرمودند:در ان زمان پیر مردی را می بینید که از شدت پیری ضعیف شده اگر انرا دیدید امیدوارم عیسی را درک کنید ورسول الله یاد کردند اگر او را دیدید وی را تصدیق کنید) ( الترمذی اسماعیل بن محمد حدیث 1996,3265)
- حکمت از نزول عیسى -علیه السلام- جدا از سایر انبیاء:
محمد جمال الدین به نقل از بخاری :علما دربارة حکمت نزول عیسى -علیه السلام- در آخر الزمان جدا از سایر انبیاء تحقیق کرده اند و به نتایجی رسیده اند از جمله:
ردّ بر یهود که می گویند عیسى -علیه السلام- را کشته اند. خداوند بدین طریق کذب آنها را آشکار می کند و حضرت عیسى -علیه السلام- رئیس آنان دجال و یهودیان تابعش را به قتل می رساند
2- نزول عیسى -علیه السلام- به خاطر نزدیک شدن اجلش است تا در زمین دفن گردد چون نباید مخلوقات خاکی خارج از زمین بمیرند پس نزول او بعد از خروج دجال است تا او را هلاک گرداند. (سپس فوت کند)
3 - عیسى نازل می شود تا آنان را تکذیب کند و دعوای ساختگی شان را ابطال نماید. و در آن زمان همه ملت ها را جز امت اسلامی نابود می کند. او صلیب را می شکند و خوک را می کشد و جزیه را بر می دارد.
4- اختصاص نزول در آخر الزمان به عیسى بن مریم به خاطر این است که پیامبر فرمود: «من از همه مردم به عیسى نزدیکترم و بین من و او هیچ پیامبری وجود ندارد»
پس پیامبر خدا خصوصی ترین و نزدیکترین فرد به اوست و عیسى -علیه السلام- مژده داده است که پیامبری بعد از او خواهد آمد لذا مردم را به تصدیق و ایمان به او دعوت کرد
حکم عیسى براساس چیست؟
محمد جمال الدین به نقل از بخاری :حضرت عیسى -علیه السلام- با شریعت حضرت محمد -صلى الله علیه وسلم- حکم می کند و از پیروان او است یعنی او هنگام نزول دین جدیدی را همراه خود نمی آورد چون دین اسلام خاتم ادیان دیگر است و تا روز قیامت باقی می ماند و نسخ نمی گردد پس عیسى -علیه السلام- حاکمی از حاکمان این امت و مجدد دین اسلام است چرا که پیامبری بعد از محمد -صلى الله علیه وسلم- وجود ندارد.
امام مسلم از ابوهریره روایت می کند پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود:
«کیف أنتم إذا نزل فیکم بن مریم و إمامکم منکم»
جابر بن عبدالله -رضی الله عنه- می گوید: از پیامبر خدا -صلى الله علیه وسلم- شنیدم فرمود: «لا تزال طائفة من أمتی یقاتلون على الحق، ظاهرین إلى یوم القیامة» قال: «فینزل عیسى بن مریم علیه السلام فیقول أمیرهم: تعال صل بنا فیقول: لا، إن بعضکم على بعضٍ أمراء تکرمة الله هذه الأمة         محمد جمال الدین به نقل از بخاری :دلیل بقای تکلیف بعد از نزول عیسى علیه السلام
اقامه نماز با مسلمانان و حج و جهاد او با کفار است.
در احادیث گذشته دربارة نماز و قتال عیسى -علیه السلام- با دجال و لشکریانش توضیح داده شد.
در مورد بحث حج عیسى -علیه السلام- در «صحیح مسلم» از حنظله اسلمی آمده است می گوید: از ابوهریره شنیدم حدیثی از پیامبر -صلى الله علیه وسلم- نقل کرد او گفت پیامبر فرمودند: «والذی نفسی بیده، لَیهلَّنَّ ابن مریم بفج الروحاء حاجاً أو معتمراً أو لیثنِّینَّهما»(مسلم). «قسم به کسی که جانم در دست اوست عیسى بن مریم در فج روحاء (جایی بین مکه و مدینه) به عنوان حج یا عمره و یا هر دو با هم به تهلیل خواهد پرداخت».
اما اینکه عیسى -علیه السلام- جزیه را از کفار قبول نمی کند - در حالی که قبل از نزول او در اسلام مشروع بوده است - این به منزله نسخ جزیه و شرع جدید از طرف عیسى -علیه السلام- به حساب نمی آید چون مشروعیت اخذ جزیه به استناد حدیث حضرت محمد -صلى الله علیه وسلم- مقید به نزول عیسى -علیه السلام- است. زیرا او مبین نسخ است(فتح الباری)پیامبر -صلى الله علیه وسلم- در این زمینه می فرماید: «و الله لینزلن ابن مریم حکماً عدلاً فلیکسرن الصلیب ولیقتلن الخنزیر ولیضعن الجزیة»
- محمد جمال الدین به نقل از بخاری :- انتشار امن و ظهور خیر و برکت در عهد عیسى -علیه السلام-
زمان عیسى -علیه السلام- زمان امنیت، سلامت و خوشی است. خداوند در آن باران فراوان نازل می کند و زمین حاصلخیز و پر برکت می شود و آب فوران می کند و حقد و کینه و بغض و حسد نمی ماند.
«سپس خداوند بارانی را می فرستند نه خانه گلی کفایت می کند و نه خانه پشمی زمین را می شوید و آن را مثل آینه می کند سپس به زمین گفته می شود ثمرات و نباتات خود را برویان و برکتت را برگردان در این هنگام یک جماعت بزرگ از خوردن یک انار سیر می شوند و پوستش را سایه خود قرار می دهند. و شیر حیوانات افزایش می یابد حتی شیر یک شتر نو رسیده برای جمع زیادی از مردم کافی است. و شیر یک گاو نو رسیده برای یک قبیله کافیست و شیر یک گوسفند نو رسیده برای یک خانوادة بزرگ کافی است».
امام احمد از ابوهریره روایت می کند پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: «و الأنبیاء إخوة لعلات أمهاتهم شتى ودینهم واحد وأنا أولى الناس بعیسى ابن مریم لأنه لم یکن بینی وبینه نبی وأنه نازل... فیهلک الله فی زمانه المسیح الدجال وتقع الأمنة على الأرض حتى ترتع الأسود مع الإبل والنمار مع البقر والذئاب مع الغنم ویلعب الصبیان بالحیاة لا تضرّهم»(مسند احمد)«پیامبران برادران پدری همدیگرند یعنی مادرانشان متفاوت است. دین همه انبیاء یکی است، من نزدیکتر آنان به عیسى هستم چون بین من و او پیامبر دیگری وجود ندارد. او از آسمان فرود می آید... و خداوند در عهد او مسیح دجال را از بین می برد و امنیت کامل در زمین برقرار می شود و شیرها با شتران و پلنگ با گاو و گرگ با گوسفند در یک جا می چرند و بچه ها با مارها بازی می کنند بدون اینکه ضرری ببینند».
امام مسلم از ابوهریره روایت می کند گفت: پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود: «و الله لینزلنّ عیسى بن مریم حکماً عادلاً... ولیضعنّ الجزیة ولتترکنّ القلاص فلا یسعى علیها ولتذهبنّ الشحناء والتباغض والتحاسد ولیدعونّ إلى المال فلا یقبله أحد»(صحیح مسلم)«قسم به خدا عیسى بن مریم به عنوان حاکم عادل نازل می شود... جزیه را بر می دارد شتر جوان رها می شود و کسی به آن آزار نمی رساند (امنیت کامل وجود دارد) بغض، کینه، حسادت از بین می رود و مردم برای دریافت مال دعوت می شوند ولی کسی اجابت نمی کند».
نووی می گوید: «معنی این حدیث این است که مردم از اموال همدیگر دوری می کنند. کسی سعی نمی کند شتر دیگری را مالک شود چون مال زیاد است و نیازمندی کم و قیامت هم نزدیک شده است».
- محمد جمال الدین به نقل از بخاری : - مدت عمر عیسى علیه السلام بعد از نزول
در برخی روایات آمده است عیسى -علیه السلام- بعد از نزول هفت سال و در برخی دیگر چهار سال در زمین باقی می ماند.
مسلم از عبدالله بن عمر -رضی الله عنهما- روایت می کند: «خداوند عیسى بن مریم را نازل می کند... سپس مردم هفت سال در زمین می مانند. در این مدت بین دو نفر دشمنی وجود ندارد سپس خداوند باد خنکی را از طرف شام می فرستد کسانی که مثقال ذره ای ایمان در دل دارند این باد روحشان را قبض می کند»
و در روایت امام احمد و ابو داود آمده است.
«فیمکث فی الأرض أربعین سنة، ثم یتوفّى ویصلی علیها المسلمون»(مسلم)
«او در زمین چهل سال می ماند سپس می میرد و مسلمانان بر او نماز می خوانند».
هر دو روایت صحیح هستند و جمع آنها مشکل است مگر اینکه روایت هفت سال را بر مدت اقامتش بعد از نزول در آخر الزمان حمل کنیم و آن را به مدت ماندنش در زمین قبل از بالا رفتنش اضافه نمائیم (یعنی زمانی که پیامبر بود) بنابراین عمر عیسى -علیه السلام- در آن زمان سی و سه سال بوده است (و بعد از نزول در آخر الزمان هفت سال خواهد ماند پس جمعاً چهل سال روی زمین خواهد بود)
نتیجه
نقطه به نقطه این تحقیق خود جداگانه می تواند نتایجی خیلی مهم در بر داشته باشد که در اینجا به دلیل دوری از اطاله ان فقط به چند مورد از موارد کلیدی واساسی نزول عیسی به صورت تیتر وار وخلاصه بسنده می کنیم و البته باید بگویم از تمامی علماها خواستارم که به این مسائل اهمیت بدهند :
1:نزول حضرت عیسی(علیه السلام)یکی از مسائل مهم دینی واعتقادی دین اسلام است که با توجه به دلایلی که از قران وسنت در قسمت متن گفتیم ایمان به نزول حضرت عیسی واجب است وانکار کننده ی این مسئله باید از ایمان خود شک داشته باشد.
2:نزول حضرت عیسی(علیه السلام)قبل از قیامت رخ می هد.
3:نزول حضرت عیسی(ع)از اشراط الساعه است.
4:عیسی (ع)نمرده است بلکه در نزدیکی قیامت از اسمان سوم بر سر مناره شرقی مسجد سوریه برای ایجاد عدالت وهمکاری با خلیفه مسلمانان تشریف می اورد.
5:حضرت عیسی به کمک خلیفه مسلمانان و مسلمانان واقعی دجال کذاب را می کشد.
6:یکی از نشانه های امدن عیسی علاوه بر زیاد شدن فتنه ها ورواج گناه قطع شدن ساختمان سازی و تجدید مساجد است
7:بعضی از علماها می گویند که حضرت عیسی(علیه السلام)از مکه تشریف می اورد اما قول انهایی قوی تر است که می گویند که از سوریه تشریف می اورد.
8:علاوه بر کشته شدن دجال توسط عیسی (یاجوج و ماجوج)نیز توسط حضرت عیسی کشته می شوند.
9:برای مدت زمان عمر حکومت  اختلاف وجود دارد اما قول قوی تر ان است که حضرت عیسی (ع)در سن 33 سالگی تشریف می اورد و7سال حکومت کرده ودر سن 40 سالگی فوت می فرمایند.
10:حضرت عیسی (ع)در تمام دنیا می گردد اما دجال به شهر مکه و مدینه اجازه عبور ندارد.

فهرست منابع:
1:الاقتصاد فی الاعتقاد للمقدسی: مولف: الحنبلی الدمشقی الجماعیلی المقدسی سرور بن علی بن عبد الواحد بن عبد الغنی المتوفی:600ه المحقق: الغامدی بن علی عطیه بن احمد (صفحه:191)
2:اصول السنه لابن ابی زمنین: انتشارات :سعودیه باب الایمان بنزول عیسی و قتله الدجال صفحه:195
3:لوامع النوار البهیه: مولف: الحنبلی شمس الدین احمد بن محمد متوفی:1188 الناشر:موسسه الخفقین و مکتبتها-دمشق(صغحه: 94)
4:جامع معمر راشد: مولف: عروه البصری مولاهم الازدی راشد ابی عمرو بن معمر,ابو متوفی 153ه محقق: الاعضمی حبیب الرحمن ناشر:المجلس العلمی الپاکستان و توضیع المکتب الاسلامی ببیروت
5:السنن الوارده فی الفتن للدانی: مولف: الدانی ابو عمرو عمر بن عثمان محقق: المبارکفوری محمدادریس رضاءالله ناشر:دار العاصمه-الریاض(صفحه:1231)
6:صحیح ابن حبان: مولف: معبد التمیمی  بن معاذ بن حبان بن احمد بن محمد بن حبان متوفی:354ه محقق بلبان الفارسی بن علی علاء الدین الامیر
ناشر:موسسه الرساله –بیروت (حدیث 980,صفحه321)
7:مرقاه المفاتیح: مولف: السندی نور الدین ابو الحسن عبد الهادی بن محمد التتوی متوفی:1138 الناشر:دارالجیل –بیروت(حدیث1908) (صفحه:510)
8:نشانه های قیامت: مولف: یوسف الوابل عبد الله بن یوسف پایان نامه ی کارشناسی ارشد صفحه:256-270
9:مرقاه الفاتیح شرح مشکاه المصابیح : مولف: الهروی الملا القاری نور الدین ابو الحسن محمد بن علی متوفی:1014 الناشر:دارالفکر –بیروت-لبنان(صفحه:3490)
10:فتح الباری لابن حجر: مولف: الشافعی العسقلانی ابو الفضل حجر بن علی بن احمد الناشر:دار المعرقه-بیروت(صفحه:491-496) (حدیث:1241)
11:عمر امت اسلام وقرب ظهور مهدی: مولف: جمال الدین محمد
ناشر:المکتبه التوقفیه(صفحه:89-109)
12:علامات قیامت: مولف:علامه بلند شهری الهی عاشق
مترجم:حاج سربازی محمد غلام ناشر:انتشارات صدیقی(صفحه84-100)

13:شرح القسطلانی ارشاد الساری لشرح البخاری: مولف القسطلانی بن حمد بن ابی بکر بن عبد الملک احمد متوفی:923 الناشر:المطبعه الکبری الامیریه-مصر(صفحه:390)
14:شرح السنه للبغوی: مولف: البغوی الفراء بن محمد بن مسعود بن ابو محمد الحسین متوفی:516ه محقق: الشاویش زهیر محمد الناشر:المکتب الاسلامی-دمشق-بیرمت(حدیث:765)
15:صحیح بخاری: مولف: الجعفی البخاری ابو عبد الله اسماعیل بن محمد
المحقق: الناصر ناصر بن زهیر محمد الناشر:دار طوق النجاه (حدیث 3265)
16:صحیح مسلم: مولف: النیساپوری ابو الحسن الحجاج بن مسلم القشیری,متوفی:261ه المحقق: عبد الباقی فواد محمد الناشر:دار التراث العربی-بیروت(حدیث 160-165)
17:الفتن للنعیم بن حماد: مولف: المروزی الخزاعی الحارث بن معاویه بن حماد بن نعیم ابو عبد الله متوفی:228ه محقق:سمیر امین الزهیری(صفحه: 506)
   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد